resantillfrankrike.blogg.se

Blombackaskolan i Södertälje skickar iväg två franska grupper från årskurs 8 samt årskurs 9 på en studieresa till Frankrike. Med resan finns även andra elever från skolan som fick chansen att åka med. Eleverna ska bo hos familjer i Dreux (1 timmes bilfärd från Paris), på resan kommer eleverna besöka bla. Paris och Versailles. Välkomna att följa vår resa till Frankrike!

Dag 3

Publicerad 2016-04-24 10:27:27 i Allmänt,

Dag 3
Frukosten i skolan var jätte god men väldigt söt (det verkade vara socker i allt). Efter frukosten fick vi en guidad tur av skolan vi träffade många bekanta ansikten från förra årets resa. Sen blev vi lämnade på en historia/geografi lektion. Lektionen var på franska men jag förstod ändå en hel del. De läste om upptäckarna vilket vi läste i 7:an så vi hade redan förkunskaper om ämnet. 

Efter en timme historia stod engelska för teknikeleverna på schemat. Alla i klassen var killar så när vi tre tjejer kom in förvandlades det till fem åringar allihop. Vi satt i tre grupper med en tjej i varje grupp och ställde alla möjliga frågor till varandra. Det var faktiskt rätt kul. 

Efter den lektionen åt vi lunch som bestod av curry kyckling i bröd och pommes frites från någon resturang. Det var gott. 

Sen gick vi iväg till höghöjds banorna. I början var det lite nervöst men det släppte så fort man kom upp. Att glida genom luften högt från marken var super roligt. Det slutade dock lite tråkigt eftersom jag var uppe för länge så att vi blev sena. Jag visste inte att klockan var så mycket och nu var min fransman, hans mamma och en annan av franska killarna jätte stressade. Min fransman och Jennifers skulle nämligen på wresling i Paris och skulle hinna med ett tåg. Jag kände mig jätte elak men det han med tåget som tur va och då kändes det lite bättre. 

På kvällen så åt jag, Jennifer, min fransmans syster och mamma och Jennifers fransmans syster och mamma middag på en kinesisk restaurang. Maten var jätte god men det var väldigt mycket så jag blev tvungen att lämna en hel del. Det var lite konstig stämning i början men det blev bättre på slutet och vi kunde prata med varandra. 
När vi kom hem var jag jätte trött och nästan stupade i säng. En dag till slut.
Signe

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela